debate (1492-1898)
Tuesday 3–Thursday 5 December 2013
INTERNATIONAL UNIVERSITY OF ANDALUSIA, Baeza (Spain)
Call for Papers
The present Colloquium aims both to present a critical assessment of
recent research in the field and to promote new perspectives into colonial
musics in its broadest conceptual and chronological scope. All aspects of
current colonial musics scholarship will be drawn together, with an
emphasis on the processes of musical exchange between the Iberian
Peninsula and the Americas from 1492 to 1898.
Keynote-speakers: Egberto Bermúdez (Bogotá), Drew Edward Davies (Chicago),
Victoria Eli (Madrid), María Gembero-Ustárroz (Barcelona), Bernardo Illari
(Denton), and Alejandro Vera (Santiago de Chile).
Potential topics for papers include, but are not limited to:
* methodologies, historiography and sources to study processes of musical
exchange between the Iberian Peninsula and the New World
* models of musical patronage: from cathedrals and missions to salons and
theatres
* migrations of musicians: single and round trips
* circulation, reception and transformation of imported repertories
* exportation/importation of musical instruments, organological models and
performance practices
* inter influence processes: European models, Iberian models and
autochthonous traditions, learned vs popular musics
* imperialism/criollism/
ethnicities and minorites in the Iberian and Latin American musics
* continuities and changes of colonial musics along the nineteenth century
* recovery of colonial musics from a historically informed performance:
constructions and ideologies
We welcome proposals for individual papers of twenty minutes, in English
or Spanish. Applications should include:
- paper abstract (ca. 200 words)
- author’s institutional affiliation (if any), short vita and email
address (ca. 150 words)
- description of audio-visual equipment required.
Abstracts should be sent to chair Javier Marín: marin@ujaen.es
- Deadline for submission of proposals: 1st September 2013
- Deadline for notification of acceptance of proposals: September 15, 2013
- Official languages: English and Spanish
We understand that some international presenters will not be able to make
the trip to Baeza to present their research paper, mainly due to financial
restrictions. For some individual cases a virtual presentation system via
video conferencing could be considered.
The Colloquium will culminate in several concerts by leading early music
ensembles such as Al Ayre Español, Musica Ficta, and La Grande Chapelle,
among others (from 5 to 8 December). The concerts will take place both in
Ubeda and Baeza, World Heritage Cities of the greatest historical and
artistic interest.
ORGANIZERS
- International University of Andalusia, Baeza (Jaen, Spain)
- National Center of Music Diffusion (Ministry of Education, Culture and
Sports, Government of Spain)
- Early Music Festival of Ubeda & Baeza
SCIENTIFIC COMMITTEE
Egberto Bermúdez (National University of Colombia, Bogota)
Victoria Eli (Complutense University, Madrid)
María Gembero-Ustárroz (CSIC, Spanish National Research Council, Barcelona)
Bernardo Illari (University of North Texas, Denton)
Javier Marín, chair (University of Jaen, Early Music Festival of Ubeda &
Baeza)
--
Congreso Internacional “Sones de ida y vuelta”: músicas colonials a debate
(1492-1898)
Martes 3–Jueves 5 Diciembre 2013
UNIVERSIDAD INTERNACIONAL DE ANDALUCÍA, Baeza (España)
El presente Congreso pretende ofrecer un balance crítico de la
investigación reciente sobre el tema y, al mismo tiempo, promover nuevas
perspectivas en relación a las músicas coloniales en su más amplia
acepción conceptual y cronológica, prestando especial atención a los
procesos de intercambio musical entre la Península Ibérica y el Nuevo
Mundo en el periodo 1492-1898.
Ponentes confirmados: Egberto Bermúdez (Bogotá), Drew Edward Davies
(Chicago), Victoria Eli (Madrid), María Gembero-Ustárroz (Barcelona),
Bernardo Illari (Denton), and Alejandro Vera (Santiago de Chile).
Temas para la presentación de comunicaciones (no excluyentes):
* metodologías, problemas historiográficos y fuentes para el estudio de
los procesos de intercambio musical entre la Península Ibérica y el Nuevo
Mundo
* modelos de mecenazgo musical: de catedrales y misiones al salón y al teatro
* movimientos migratorios de músicos: viajes de ida y viajes de vuelta
* circulación, recepción y transformación de los repertorios importados
* exportación/importación de instrumentos musicales, modelos organológicos
y prácticas interpretativas
* procesos de interinfluencia: modelos europeos, modelos ibéricos y
tradiciones autóctonas, músicas cultas vs. música populares
* imperialismo/criollismo/
etnicidades y minorías en las músicas ibérica y latinoamericana
* pervivencias, continuidades y cambios de las músicas coloniales a lo
largo del siglo XIX
* la recuperación de las músicas coloniales desde una perspectiva
históricamente informada: construcciones e ideologías
Damos la bienvenida a la presentación de propuestas individuales de
comunicaciones de 20 minutos, en inglés o español. Las propuestas deben
incluir:
- resumen (ca. 200 words)
- afiliación institucional (si procede), breve biografía y dirección
electrónica del autor (ca. 150 words)
- medios audiovisuales requeridos
Los resúmenes han de enviarse a Javier Marín: marin@ujaen.es
- Fecha límite para la presentación de propuestas: 1 septiembre 2013
- Fecha límite para la notificación de propuestas aceptadas: 15 septiembre
2013
- Lenguas oficiales del Congreso: inglés y español
Entendemos que algunos comunicantes internacionales pueden no tener
posibilidad de viajar a Baeza para presentar su investigación,
principalmente por restricciones financieras. Para determinados casos,
podrá considerarse la posibilidad de participación a través de video
conferencia.
El Coloquio culminará con una serie de conciertos, a cargo de destacadas
formaciones en el campo de la música antigua como Al Ayre Español, Música
Ficta y La Grande Chapelle, entre otras (del 5 al 8 de diciembre). Los
conciertos tendrán lugar tanto en Úbeda como en Baeza, ciudades
“Patrimonio Mundial de la Humanidad”, de gran interés histórico y
artístico.
ORGANIZADORES
- Universidad Internacional de Andalucía, Baeza (España)
- Centro Nacional de Difusión Musical (Ministerio de Educación, Cultura y
Deporte, Gobierno de España)
- Festival de Música Antigua de Úbeda y Baeza
COMITÉ CIENTÍFICO
Egberto Bermúdez (Universidad Nacional de Colombia, Bogotá)
Victoria Eli (Universidad Complutense, Madrid)
María Gembero-Ustárroz (CSIC, Consejo Superior de Investigaciones
Científicas, Barcelona)
Bernardo Illari (Universidad de North Texas, Denton)
Javier Marín, director (Universidad de Jaén, Festival de Música Antigua de
Úbeda y Baeza)
Nessun commento:
Posta un commento
Nota. Solo i membri di questo blog possono postare un commento.